5 februari 2014

Att topplacka... eller inte topplacka... det är frågan!

Jag är lite sur efter de senaste dagarnas lackupplevelser. Eller rättare sagt: Jag var sur tills jag pysslade med naglarna och målade på Essie Aruba Blue på naglarna idag. En underbar färg och ett underbart lack, som gjorde mig på bra humör igen. Men jag återkommer till det, nu åter till de försurande lackupplevelserna.

Första gången

Första gången det blev superkonstigt (iförrgår) så använde jag Depend skyddande baslack med Darling Diva Blue Diamond som mellanlack och Depend topplack ovanpå. Det såg bra ut först men sedan bildades det skrynklor i lacket på nagel efter nagel tills alla naglarnas lack hade blivit mer eller mindre skrynkliga.

Depend baslack, Diva Darling Blue Diamond, Depend topplack Depend baslack, Diva Darling Blue Diamond, Depend topplack Depend baslack, Diva Darling Blue Diamond, Depend topplack

Andra gången

Andra gången (igår) använde jag Depends skyddande baslack med Gina Tricot Bella 183 Purple Pool som mellanlack, Darling Diva Opal som glitterlack och Seche Vites topplack ovanpå. Först såg det bra ut men sedan såg det ut som om mikroglittret smälte samman till större 3D-flingor som såg ut som gropar eller glasblåsor fast det var synvillor.

Depend baslack, Gina Tricot Bella Purple Pool, Seche Vite topplack

Bytte ut Depends topplack till Seche Vites för att se om det var topplacket som var boven i dramat. Jag har efter bara en användning märkt fördelar med Seche Vite, exempelvis så blev ytan betydligt hårdare och skyddade lacket bättre än Depends topplack. Eftersom det fortfarande blev en underlig effekt så är jag inne på att byta baslacket, eller vara utan baslack.

Det gemensamma för båda lackkonstigheterna är Depends baslack och Diva Darling-lack (även om det var två olika varianter). Så jag undrar om det är något konstigt med just de här flaskornas innehåll eller om jag använder för tjocka lager så att varje lager inte hinner torka ordentligt och därför reagerar på att bli “instängt” under topplacket, men jag är ingen kemist så jag har ingen aning om det kan stämma. Funderar på att skippa bas- och topplack helt, men skulle gärna använda ett utjämnande och vårdande baslack så vi får se hur jag ska göra.

PS. Efter att ha testat Seche Vite på tummens Essie Aruba Blue utan några synliga problem så här långt, så törs jag i alla fall testa det på andra lack. Har bestämt mig för att göra framtida test med Darling Diva-lacken utan baslack, och både med och utan Seche Vite. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar